actuele projecten
actuele projecten
contacten

Projectplan De Keet - projectomschrijving

Kunst en daarmee de verschillende kunststromingen in de kunst houden ons nogal bezig de laatste tijd. Als theatermakers komen we veel in aanraking met scholen en het onderwijs. We merken dat er bij de kinderen weinig tot geen kennis is ten aanzien van de kunst, zowel bij het lager als het vervolg onderwijs. Dit vinden we een trieste ontwikkeling. Nederland is in de wereld groot als het gaat om de kunst. Als stichting hebben we daarom besloten daar iets voor te gaan maken. De afgelopen tijd is er veel contact geweest met verschillende subsidie verleners.Zo kwamen we tot de ontdekking dat het volgend jaar honderd jaar „De Stijl” is.

We hebben hiervoor het volgende bedacht. We willen een bouwkeet ombouwen tot een theater/museum wagen waar je “De Stijl” kunt ervaren in voelen, kijken en luisteren. Aan de buitenkant is het gewoon een bouwkeet maar stap je binnen dan stap je de wereld van “De Stijl” binnen. Rietveld zei ooit: zitten is een werkwoord. Het zitten in de wagen wordt dus actief zitten. Een gedicht van Theo van Doesburg is te horen. Daarnaast zal er speciaal voor de wagen muziek gecomponeerd worden. Je kunt gewoon even binnen kijken maar ook even gaan zitten om te voelen en te ervaren.Er speelt, op een computer verwerkt in het schilderij van Mondriaan, een programma met beelden en gebouwen gecreëerd door kunstenaars uit “De Stijlgroep”
Na overleg met de Provincie Utrecht is er besloten om De Keet, mocht deze gebouwd worden, bij de onthulling van elke landmark, die op de fietsroute tussen Utrecht en Amersfoort geplaatst gaan worden, neer te zetten. De Keet wordt dan een informatiepunt voor jonge kinderen om te snappen in welke stijl de landmark is gemaakt, en wat dat inhoudt. Daarna zal er op elke school die meedoet gewerkt worden aan het thema, en maken de leerlingen hun eigen museum over De Stijl, in samenwerking met Figurentheater Ennadien.

De En-Dali

Het idee "Kunst is voor iedereen" kreeg drie jaar geleden gestalte toen Ennadien  het museum van Salvador Dali in Figueres bezocht. Dit werd de start van een drie jaar durend proces van uitdenken en bouwen aan een act die gaat over kunst en de ontwikkeling hiervan. Gedurende het proces kreeg ze een verzoek van Hogeschool Windesheim Zwolle om met een groep leerlingen van de afdeling industriële vormgeving samen te werken aan dit project. Het werd uiteindelijk een internationale samenwerking tussen twee scholen, één uit Zwolle en de andere uit Mont de Marsan, Frankrijk,  Figurentheater Ennadien en lasser Martijn Opzeeland. Het resultaat van de samenwerking: Prachtige bewegende olifanten met lange benen, handen die op en neer gaan, fragmenten uit schilderijen van Dali…

Klik hier voor de uitgebreide projectomschrijving.

Voorstelling met als thema de grote filosofen

Titel: "C'est la vie"

De voorstelling is geinspireerd op het boek "De wereld van Sofie".
Iedereen zeult een koffer vol ervaringen met zich mee.
Wat er in zit?
Van geboorte tot de dood.
De allereerste verliefdheid, maar ook pijn en het verdriet, de strijd om het bestaan.
Een koffer vol als leven zelf.

De voorstelling wordt opgehangen aan de grote filosofische denkers.
Het doel van de voorstelling is: kinderen en volwassenen laten inzien dat het leven bestaat uit ervaringen en dat je met die ervaringen de volgende stap in het leven aan kunt.
In de voorstelling wordt niet gesproken er is alleen muziek ter ondersteuning van de beelden.