actuele projecten
actuele projecten
contacten

De Reis - projectomschrijving

In de voorstelling “De reis” maken we een reis door de tijd. Van geboorte tot de dood, maar ook van oudst bekende filosoof tot nu.
Dit is filosofie: nadenken over het leven en de zin ervan.
Filosofie heeft Ennadien troost geboden tijdens het ziekteproces van haar man. Het gaf haar steun in het feit dat er geen antwoorden zijn op de basale levensvragen. Waarom zijn we er en waarom overkomt mij dit? Filosofie bood haar de kans om, al was het maar even, uit de ratrace van verzorging te stappen en te kijken naar haar situatie. En hierdoor kon zij kijken naar wat het leven haar wel bood; een moment van reflectie, een weg, ondanks het verdriet, naar groei.

“De laatste jaren zie ik poppen regelmatig in theaterstukken opduiken. In opera, toneel, musical en dansvoorstellingen worden zij ingezet omwille van hun sterke theatrale kracht. Poppen zijn in, zo lijkt het. Daarmee kunnen makers op een treffende manier grote thema’s verbeelden. Want wie kan beter dan een pop de spanning tussen leven en dood verbeelden, tussen werkelijkheid en illusie, tussen manipulator en gemanipuleerde, tussen de mens en zijn innerlijke stemmen”.
(bron: vakblad voor poppenspel, lente 2018, jaargang 63)

Meer informatie in het projectplan.

Meneer Piet - projectomschrijving

Meneer Piet is een project dat met vallen en opstaan tot stand is gekomen,  maar met uiteindelijk een prachtig resultaat, waar we trots op zijn. We hebben inmiddels 24 voorstellingen gespeeld in de provincie, en de reacties zijn geweldig. We bedienen een grote leeftijdscategorie en er is goede hoop voor de toekomst dat we de voorstelling nog veel zullen kunnen spelen.
Even van begin tot eind het verloop van het project.

Onze eerste opzet was, een presentatie over “De Stijl” te maken, in een bouwkeet. Dit hebben we moeten loslaten. De redenen hiervoor waren, zoals ik u al eerder heb geschreven, dat er in een bouwkeet maar weinig kinderen kunnen, en dan zouden er teveel voorstellingen per school nodig zijn. In overleg met de scholen is besloten om een theatervoorstelling te maken. De titel van de voorstelling is “Meneer Piet”. We volgen in de voorstelling de ontwikkeling in Piet Mondriaan’s kunst. Het blijkt tijdens het spelen dat de kunst van Mondriaan zeer toegankelijk is voor kinderen, maar dat ze ook verrast zijn nu te weten dat hij gestart is als landschapsschilder. Alle fasen van zijn schilderkunst komen aan de orde in de voorstelling.

De planning voor de toekomst is dat we in september en oktober 2018 verder gaan met de scholen in de provincie Utrecht, maar dat de voorstelling daarna ook landelijk gaat. Hij komt in het aanbod van “De Reus Totaal Impresariaat”. Op 6 november is de presentatie dag van het impresariaat in De Speeldoos te Baarn gepland, waar deze voorstelling ook gepresenteerd gaat worden.

Maar van de week kregen we nog meer geweldig nieuws: de voorstelling is geselecteerd om tijdens het internationale festival in Charleville-Mézières (Frankrijk) in wereldpremière te gaan. Dit is heel bijzonder, en een grote opsteker voor het project en de voorstelling.

Meer info over Meneer Piet op de site van Ennadien, klik hier.